همه چیز درباره المان

همه چیز درباره المان

احمدرضا محمدیان
همه چیز درباره المان

چرا المان ؟

  
 
چرا آلمان ؟
 
 
طبق گفته بیش از ۲۰ هزار نفر که مورد پرسش قرار گرفته‌اند ،آلمان از نظر محبوبیت، در صدر ۴۹ کشور پیشرفته دنیا قرار دارد . این قضاوت در مقایسه با سایر کشورها از نظر دولتی، فرهنگی، مردم، آموزش‌، گردشگری، سرمایه‌گذاری و مهاجرپذیری انجام شده است.

نتیجه یک نظرسنجی از ۲۰ هزار نفر در کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که آلمان در دوران‌‌ جنگ و بحران، سنگرگاه امنی به شمار می‌رود. آمریکا و بریتانیا در رده دوم و سوم قرار دارند .ثبات سیاسی و استحکام صنعتی و اقتصادی آلمان نیز ملاک داوری بوده است.
بخشی از امتیازات آلمان از نگاه انجمن جهانی پژوهش‌های بازار (GFK)، به دولت صالح و صادق این کشور باز می‌گردد. نتیجه این تحقیق از سوی پروفسور سیمون آنهولت، استاد علوم سیاسی منتشر شده است. پرسش‌ها ۲۳ جنبه در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی،اجتماعی، آموزشی‌، رفاه، امنیت و… را در بر می‌گرفته‌اند.
نقش “هدایت‌گرانه” آلمان در اتحادیه اروپا و همچنین “مسئولیت‌پذیری در امور بین‌المللی” نیز از نکات اصلی در گزینش این کشور به عنوان بهترین بوده است. امتیازات آلمان در عرصه “سرمایه‌گذاری” و “برابری اجتماعی” نیز بالا بوده‌اند.

 

DWO WI Imageranking 600x423

 

ژیائویانک شائو، مدیر انجمن تحقیقات بازار می‌گوید: «سیاستمداران باید بدانند که تصویر کشورشان در افکار عمومی، نقشی قاطع در اقتصاد، تجارت و گردشگری دارد و مناسبات دیپلماتیک و فرهنگی نیز از این تصویر متاثر هستند.»
به تاکید شائو، نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهند که تصویر ابرقدرت‌ها یکی پس از دیگری نزد مردم رنگ می‌بازد.
ده دلیل عمده وجود دارد که کشور آلمان را به بهترین کشور برای اجرای ایده های کارآفرینی و سرمایه گذاری تبدیل کرده است :
1 – زیرساخت های درجه یک 
2 – طرح های تشویقی و حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران 
3 – شرایط مالیاتی رقابتی 
4 – بستر سرمایه گذاری ایمن 
5 – کیفیت زندگی 
6 – اقتصاد پیشرو 
7 – بازیگر جهانی 
8 – بهره وری بالا 
9 – نیروی کار بسیار عالی و متخصص
10 – قدرت نوآوری

مزیت های تحصیل در آلمان

آلمان با داشتن ۱۲% از کل دانشجویان جهان در مقام دوم بعد از آمریکا(۳۰%) قرار دارد. این بدین معناست که از هر نه دانشجویی که خارج ازکشور خود مشغول به تحصیل است، یکنفر آلمان را انتخاب می کند.
دانشگاههای آلمان مانند هایدلبرگ یا برلین طی قرون گذشته در زمره بهترین دانشگاههای دنیا بوده اند. دانشمندان آلمانی مانند آلبرت انیشتین را امروز بچه ها نیز در گوشه و کنار دنیا می شناسند. بیش از ۳۰ جایزه نوبل تاکنون به محققین آلمانی تعلق گرفته است.
آلمان برای همه کسانی که می خواهند در خارج از کشور خود تحصیل کنند جذاب است.  هزینه ها ی مناسب برای تحصیل نیز جذابیت بیشتری به این دانشگاهها بخشیده است. هزینه های دانشگاه های دولتی آلمان به مراتب کمتر از آنچه در آمریکا باید پرداخت شود، است. علاوه براین بورس های تحصیلی زیادی نیز وجود دارند.

 

اقتصاد آلمان

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و جایگاه چهارم تولید ناخالص داخلی (نرخ تبدیل ارز)و پنجمین تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید) را در جهان دارد. جایگاه اقتصادی این کشور در جهان بعد از انقلاب صنعتی و همزمان با تشکیل آن مطرح شد و تا به امروز از آن به عنوان یک کشور پیشرو و نوآور و همچنین سرمایه گذار در پروژه های تحقیقاتی اسم برده می شود. 
در سال ۲۰۱۲، این کشور سومین صادر کننده جهان (۱٫۴۹۲ تریلیون دلار) و سومین وارد کننده جهان (۱٫۲۷۶ تریلیون دلار) بوده است.
از جمله نهادهای اقتصادی این کشور می توان به گروه فولکس‌واگن، زیمنس و دویچه بانک اشاره کرد.
اکثر افراد شاغل (۷۳٫۵۳ درصد) در بخش خدمات در آلمان به کار گرفته شده‌اند از جمله در حمل و نقل، هتل‌ها و رستوران‌ها، خدمات اجتماعی و بهداشت و درمان، مسکن و بخش مالی. بخش تولید ۲۴٫۴ درصد از نیروی کار را در خود دارد که در حوزه‌هایی نظیر شیلات، کشاورزی و جنگلداری مشغول هستند. نرخ بیکاری در این کشور در فوریه ۲۰۱۴ برابر ۵٫۱ درصد بوده است.
صنایع سنگین و مهندسی در منطقه "روهر"، شیمیایی در شهرهای كنار رود "راین" و وسایل نقلیه موتوری در مراكز بزرگ ایالتی مانند "اشتوت گارت" تمركز دارد. 
آلمان به جز زغال سنگ و زغال سنگ قهوه ‌ای و ذهیار نسبتا كوچك سنگ آهن، بوكسیت، سنگ مس، نیكل، قلع، نقره، پتاس و نمك، ذخایر طبیعی نسبتا كمی دارد و شدیدا به واردات متكی است.
بانك داری و امور مالی از منابع مهم درآمد ارزی آلمان است و فرانكفورت یكی از مراكز اصلی امور مالی و تجاری در جهان است. 
محصولات مهم كشاورزی و دامداری آلمان شامل رازك (برای آبجو)، انگور (برای شراب)، چغندر قند، گنام، جو و لبنیات است.

تاریخ آلمان


تاریخ آلمان را می ‌توان به چندین بخش اصلی، براساس رویدادهای واقع شده، تقسیم کرد.
ژرمن‌ ها در دوران باستان، آمیزه ناهمگونی از قبایل بودند که اروپا را در محدوده میان رودخانه ‌های "راین" و "ویستولا" و میان رود "دانوب" و دریای شمال و دریای بالتیک اشغال می ‌کردند. رود "راین" همواره از سوی رومیان به عنوان مرز ایده آل امپراتوری روم و ژرمن ‌ها شناخته می ‌شد.
فرانک ‌ها دیگر ژرمن ‌هایی بودند که از "گرمانیا" به سوی غرب روانه شدند، به مسیحیت گرویدند و این سرزمین را پایگاه تاخت و تازهای بعدی خود به سرزمین ‌های خاوری و دل امپراتوری روم کردند. در شمال نیز فرانک‌ ها، دیگر قبایل ژرمن را فرمانبردار خود کردند و رفته رفته امپراتوری برزگی را به هم آوردند که مهار همه اروپای باختری به جزء شبه جزیره ایبری را در دست داشت. اوج اقتدار امپراتوری فرانک در روزگار "شارلمانی" بود. او توانست شمال ایتالیا، از جمله رم را به قلمرو خود بیفزاید . با تجزیه شدن امپراتوری شارلمانی، در نواحی شرقی قلمرو آن، امپراتوری قرون وسطایی آلمان شکل گرفت.
پس از دروان پادشاهی مقدس روم، در زمان پادشاهی "اوتوی اول" معروف به اوتوی کبیر، که از سال ۹۳۶ میلادی آغاز شده بود؛ با تاسیس امپراتوری جدیدی، بر وحدت آلمان‌ ها افزوده گشت و آلمان به صورت یکی از مطرح‌ ترین قدرت‌ های اروپایی درآمد. اختلافات امپراتوری آلمان با مقام پاپ که از زمان "هنری سوم" و "هنری چهارم" بروز کرده بود، منجر به قطع روابط با پاپ در زمان پادشاهی" شارل چهارم" شد. هم زمان، اصلاحات مذهبی "مارتین لوتر"، مذهب پروتستان را به وجود آورد و اتحادیه پروتستان ‌ها به سال ۱۶۰۸ تشکیل شد. جنگ‌ های ۳۰ ساله که سراسر اروپا را فرا گرفت (۱۶۱۸ تا ۱۶۴۸) موجب شد در داخل سرزمین آلمان 2 دولت نیرومند اتریش و پروس به وجود بیاید.
از 1871 تا 1918، آلمان متحد و توسعه طلب كوشید تا نفوذش را در سراسر اروپا گسترش دهد، در عرصه تجارت و نیروی دریایی با بریتانیا به رقابت پرداخت و امپراتوری استعماری ساخت. 
شكست در جنگ جهانی اول منجر به از دست رفتن سرزمین های بسیار در اروپا و مستعمرات، منجربه پایان پادشاهی ‌های آلمانی، تحمیل مبالغ هنگفتی غرامات جنگی و اشغال "راینلند" به دست نیروهای متفقین تا سال 1930 شد. 
پس از جنگ جهانی اول حزب نازی خواهان برقراری دولتی قدرتمند و متمركز، سیاست خارجی جنگ طلب، حفظ خصوصیات نژاد آلمانی و فسخ توافق های پس از جنگ شد، در 1933 ، رهبر حزب نازی آدولف هیتلر (1889 تا 1945) صدر اعظم و در 1934 رئیس جمهور شد.
او اتریش را ضمیمه خود ساخت (1938)، چكوسلواكی را تجزیه كرد (1939) و اقدام به نابود سازی یهودیان و دیگرانی كرد كه از نظر نازی ‌ها پست بودند. 
بریتانیا و فرانسه به آلمان اعلام جنگ كردند ولی برای كمك به لهستان كاری نمی‌توانستنند انجام دهند. 
در1944، متفقین با پیاده كردن نیرو در ساحل نرماندی آزاد سازی اروپای غربی را آغاز كردند و با پیشروی در بالكان آلمانی ها را ازخاك شوری بیرون راندند. هیتلر در آوریل 1945 خودكشی كرد و برلین در اوائل مه به دست شوروی ها سقوط كرد. 
در اواخر دهه 1980، آلمان غربی نقش آهن ربای اقتصادی و فرهنگی برای بیشتر اروپای شرقی را داشت. 
سرانجام «میخائیل گورباچف» رئیس جمهوری شوروی در ۶ژوئیه ۱۹۸۹ تز خانه مشترک اروپایی را مطرح ساخت و در روز ۹ نوامبر، ۱۹۸۹ یعنی نزدیک به سی سال پس از احداث دیوار برلین، دیوار برلین فرو ریخت. بعدازاین واقعه در سراسر آلمان به ویژه در برلین همه مردم به شادی و سرور پرداختند و سرانجام در ۱۲ سپتامبر ۱۹۹۰ اصل وحدت آلمان پذیرفته شد و دو نیمه شرقی و غربی آلمان پس از ۴۶ سال به یکدیگر پیوستند و آلمان واحد دوباره تشکیل شد. در مارس 1990، انتخابات آزاد در آلمان شرقی برگذار شد و در نتیجه حزب كمونیست به گروهی در اقلیت نزول كرد.

فرهنگ در آلمان

آلمان امروزی  دارای شهرها و حوزه هایی است که آداب و رسوم دوک نشین ها و امیر نشین های سابق هنوز در آنها متجلی است. برای اینکه با خصوصیات یک فرد آلمانی آشنا شوید، ابتدا باید به شهر محل سکونت وی توجه کنید؛ برلینی ها، درسدنی ها، فرانکفورتی ها، هامبورگی ها، مونیخی ها و ... هر یک خصوصیات خاص خود را دارند.
از دیرباز مرزی نامرئی میان شمال و جنوب آلمان وجود داشته است و مردم محافظه کار شمال از مردم نه چندان توانای جنوب به دلیل تنبلی و سستی شان کناره گیری می کنند؛ این در حالی است که مردم جنوب، با طعنه هایی همچون "خشک" متقابلا پاسخ آنها را می دهند. جدایی نامحسوس تری نیز میان مردم محکم و سرسخت شرق آلمان و مردم شهرنشین و راحت طلب غرب آلمان نیز وجود دارد. 
آلمان برای مردم بی خانمان و محروم اروپا و جهان همچون آهن ربا است؛ این کشور تعداد بسیاری از پناهندگان و جستوجوگران پناهندگی را در چند دهه گذشته جذب خود کرده است. با وجود این، جمعیت آلمان در حال پیر شدن است؛ بنابراین برای مردم این کشور اگرچه  می خواهند استانداردهای بالای زندگی خود را حفظ کنند، پذیرش مهاجر اجتناب ناپذیر خواهد بود.
مردم آلمان به خاطر نداشتن تعصب طبقاتی به خود می بالند و جدا از نام های اشرافی و عده کمی که هنوز در قصرها زندگی می کنند، بیشتر مردم آلمان خودشان را جزء طبقه متوسط یا کارگر به حساب می آورند. به طور کلی، هیچ گونه موانع طبقاتی یا اشرافی بر سر راه موفق شدن در آلمان وجود ندارد (برخلاف انگلستان و فرانسه) و هر کس هر چند اصل و نصبش حقیر باشد، می تواند در راه رسیدن به اوج موفقیت تلاش کند. 
صمیمی شدن با مردم آلمان دشوار است و زمانی که به خانه یا آپارتمانی جدید نقل مکان می کنید، به شما خوشامد نخواهند گفت و چنانچه بتوانید آلمانی صحبت کنید بر عهده شما است که آنها را برای صرف نوشیدنی دعوت کنید و خودتان را معرفی کنید.

مردم آلمان بسیار مطیع قانون می باشند (به جز مواقعی که پای محدودیت سرعت در میان باشد) و همه قوانین و مقررات را دقیقا رعایت می کنند.مردم آلمان مطیعانه از همه قوانین و مقررات پیروی می کنند و از تذکر دادن تخلفات دیگران خرسند می شوند. در آلمان برای هر چیزی قوانینی وجود دارد که صرف نظر از اینکه چقدر جزئی است، نباید از آنها سرپیچی شود. اگر از در ورودی برای خروج استفاده کنید یا چند سانتی متر جلوتر از خط کشی پارک کنید، همواره آلمانی شریفی در آن نزدیکی هست تا این موضوع را به شما گوشزد کند. 
مردم آلمان شیفته اتومبیل (به خصوص از نوع وطنی) هستند و در عشق به وسایل نقلیه موتوری پس از مردم آمریکا در مکان دوم قرار دارند. 
در آلمان هر کس با اتومبیل خود شناخته می شود: "مرسدس" مخصوص دکترها، سیاستمداران، مدیران صنایع و مربیان فوتبال، "پورشه" مخصوص افراد معروف و مورد توجه رسانه های گروهی (ستارگان پاپ و بازیکنان فوتبال) و "بی ام و" و "آئودی" مخصوص مدیران متوسط، مهندسان و آرایشگران است؛ روستاییان نیز "فورد"، "اپل"، و "فولکس واگن" می رانند. در آلمان به ندرت کسی اتومبیل خارجی خریداری می کند (به خصوص از نوع کره ای و ژاپنی)
تاریخ فرهنگی آلمان بسیار غنی است. تعداد بسیاری هنرمند، آهنگساز، شاعر، فیلسوف و نویسنده بزرگ از جمله "باخ"، "بتهون"، "هگل"، "نیچه"، "شیلر"، "شوپن" و "واگنر" از آلمان برخاسته اند.

منبع:http://germany.wcoe.net/


موضوعات مرتبط: درباره المان
برچسب‌ها: همه چیز درباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

متن و ترجمه اهنگ المانی

Alles leuchtet dieser Tag, zeigt sich heiter

Er umarmt mich, lacht mich an

Es geht weiter

Alle sagen hab geduld deine Schmerzen werden gehen

Doch so weit ich blicken kann

Ist kein trost für mich zu sehen

همه چیز در این روز می درخشد، خودش را شاد نشان می دهد

او مرا در آغوش می گیرد، به من لبخند می زند

و می گذرد

همه می گویند صبر داشته باش دردهای تو خواهند رفت

اما تا جایی که می توانم ببینم

هیچ تسلی ای برای من دیده نمی شود

Denn das Loch in meinen Herzen

sieht genau so aus wie du

und mit keinen anderen Deckel

geht es je wieder zu

geht es je wieder zu

چراکه جای خالی در قلب من

دقیقا به شکل توست

و با هیچ چیز دیگری

نمی توان آن را پر کرد

نمی توان آن را پر کرد*

Ich war Formlos trieb dahin

hab geschlafen

Ich war Farblos ich war leer

bis wir uns trafen

Erst mit dir bekam mein Herz

seine endgültige Form

und nun bist du nicht mehr da

doch dein Bild ging nie verloren

من بی شکل و بی هدف بودم

خوابیدم

من بی رنگ و خالی بودم

تا وقتی ما همدیگر را ملاقات کردیم

اولین بار با تو قلب من

شکل نهاییش را گرفت

و حالا تو دیگر اینجا نیستی

اما جای تو هرگز از بین نخواهد رفت

Denn das Loch in meinen Herzen

sieht genau so aus wie du

und mit keinen anderen Deckel

geht es je wieder zu

geht es je wieder zu

چراکه جای خالی در قلب من

دقیقا به شکل توست

و با هیچ چیز دیگری

نمی توان آن را پر کرد

نمی توان آن را پر کرد*

Denn das Loch in meinen Herzen

sieht genau so aus wie du

und mit keinen anderen Deckel

geht es je wieder zu

geht es je wieder zu

چراکه جای خالی در قلب من

دقیقا شکل توست

و با هیچ چیز دیگری

نمی توان آن را پر کرد

نمی توان آن را پر کرد*


موضوعات مرتبط: اموزش زبان المانیاهنگ های المانی
برچسب‌ها: همه چیز درباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

عشق آلمانی‌ها به سیب‌زمینی

آلمانی‌ها علاقه ویژه‌ای به سیب زمینی دارند و سیب‌زمینی در اشکال مختلف و با دستور‌های غذایی گوناگون جای بخصوصی را در برنامه غذایی آلمانی‌ها دارد. هر آلمانی سالی ۶۷ کیلو سیب‌زمینی مصرف می‌کند.

سیب زمینی برای نخستین بار در سال ۱۶۳۰ وارد آلمان شد، اما کشاورزان علاقه‌ای به کشت آن از خود نشان ندادند تا اینکه فریدریش دوم، پادشاه پروس با بکار بردن ترفندی کشاورزان را به کشت سیب زمینی علاقمند کرد. او به منظور حفاظت از این ماده غذایی جدید دستور داد دور تا دور زمینی که در آن سیب‌زمینی‌کاشته شده بود نگهبان بگمارند. او با این کار حساسیت کشاوزان را نسبت به "ارزشمند بودن" سیب‌زمینی برانگیخت.

هیچ جشن و میهمانی در آلمان بدون سالاد سیب‌زمینی قابل تصور نیست. گرچه مواد اصلی سالاد از سیب‌‌زمینی و سس مایونز تشکیل شده، اما دستورالعمل‌های گوناگون باعث شده تا این سالاد با مزه‌های مختلف تهیه شود.

برخی از غذاهای آلمانی با سیب‌زمینی یا خمیر سیب‌زمینی که از پودر آن تهیه می‌شود، سرو می‌شوند. به این فرم از سیب‌زمینی "کلُوسه" (Klöße) گفته می‌شود.

در آلمان به سیب‌زمینی سرخ شده "پومس" (Pommes) گفته می‌شود. هیچ اغذیه فروشی یافت نمی‌شود که در آن سیب‌زمینی سرخ شده فروخته نشود. در آلمان سالی ۳۰۰ هزار تن سیب‌زمینی سرخ شده مصرف می‌شود.

سیب ‌زمینی آب‌پز بخش جدایی ناپذیر غذای آلمانی‌ها است. نوع دیگر حضور سیب‌زمینی بر سر میز غذا از نوع سیب‌زمینی آب‌پز پوست نگرفته است که برای مصرف با چاقو بریده می‌شود و با قاشق به همراه یک سس صرف می‌شود. کباب سیب‌زمینی که در ورق آلومینیوم پیچیده شده نیز از محبوبیت زیادی در آلمان برخوردار است.

"کوکو" سیب‌زمینی که در آلمان به آن "رایبه‌کوخن" (Reibekuchen) گفته می‌شود بخصوص در شهرهای حاشیه راین بسیار محبوب است. این "کوکو" معمولا به همراه پوره سیب درختی و یا ماهی سالمون که در آلمان به آن "لاکس" (Lachs) می‌گویند، مصرف می‌شود.

یک ضرب‌المثل آلمانی که کاربرد زیادی هم دارد می‌گوید: "بزرگترین سیب‌زمینی‌ها نصیب‌ احمق‌ترین دهقانان می‌شود" (Die dümmsten Bauern ernten die dicksten Kartoffeln). در موارد دیگر هم سیب زمینی کاربرد دارد. مثلا گفته می‌شود: کسی یا چیزی را "مثل سیب زمینی داغ رها کردن".


موضوعات مرتبط: درباره المانکشاورزی المان
برچسب‌ها: همه چیز دزباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

قدرت نظامی المان

Bundeswehr یا دفاع فدرال نام نیروهای مسلح متحد آلمان و دولت مدنی و مقامات تدارکات می باشد که به یک بخش نظامی (نیروهای مسلح یا Streitkräfte) و بخش مدنی با نیروهای مسلح حکومتی (Wehrverwaltung)تقسیم می شود. بخش نظامی نیروی دفاعی فدرال متشکل از Heer (نیروی زمینی)، Marine (دریایی)، Luftwaffe (نیروی هوایی) Streitkräftebasis (سرویس پشتیبانی مشترک)و Zentraler Sanitätsdienst (سرویس پزشکی مشترک) است.


موضوعات مرتبط: درباره المان
برچسب‌ها: همه چیز درباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

صحبت کردن المانی ها

مردم آلمان به زبان آلمانی صحبت می‌کنند که به آلمانی دویچ (Deutsch) و به انگلیسی جرمن (German) نامیده می‌شود. فرم استاندارد زبان آلمانی هوخ‌دویچ (Hochdeutsch) نام دارد که در رسانه‌ها به این گونه صحبت می‌شود. با این‌حال،‌ گویش هر منطقه اندکی با دیگری فرق دارد و نشانگر بار تاریخی آن منطقه است. عمده‌ی تفاوت‌های گویش‌های آلمانی،‌ بین مناطق جنوبی با شمال و شرق آلمان است. بنابراین اگر به ایالت‌های بایرن،‌ بادن-وورتمبرگ و ساکسونی بروید،‌ به مناطقی پا گذاشته‌اید که گویش بخشی از هویت محلی مردم است. دلیل این تفاوت  در گویش این است که رود ماین، جنوب آلمان را از شمال آن هم از نظر گویش و هم از نظر خرده‌فرهنگ‌های محلی جدا کرده است.

تو یا شما؟

ادب در صحبت در آلمان اهمیت ویژه‌ای دارد. همانند فارسی در آلمانی نیز برای خطاب کردن دوم شخص دو کلمه‌ی تو و شما وجود دارد و معمولاً برای خطاب قرار دادن اشخاص غریبه یا احترام به اشخاص بزرگتر باید از فرم رسمی و مودبانه‌ی شما استفاده کنید که به آلمانی زی (Sie) معنی می‌دهد. کلمه‌ی تو یا دوو (du) وقتی به‌کار می‌رود که مخاطب، دوستی صمیمی یا فردی خردسال باشد. 

آلمانی‌ها در صحبت کردن رُک هستند و به‌هنگام صحبت به زبان انگلیسی پاسخ‌های کوتاه می‌دهند. توجه داشته باشید که مودب بودن در آلمان موضوعی مهم است. بنابراین تشکر کردن و جواب تشکر دادن اهمیت ویژه‌ای دارد. برای تشکر کافی‌ست از واژه‌ی دانکه (Danke) استفاده کنید. وقتی کسی از شما تشکر کرد بگویید بیته (Bitte) که بطور تحت‌الفظی به معنی لطفاً است اما در جواب تشکر معنی خواهش می‌کنم می‌دهد. اگر تصمیم به اقامت در آلمان برای مدت طولانی دارید حتماً سعی کنید زبان آلمانی را یاد بگیرید. موسسات زیادی برای آموزش زبان آلمانی وجود دارند، به‌خصوص در  دانشگاه‌ها هزینه‌ی آموزش زبان آلمانی برای دانشجویان به نسبت پایین‌تر از موسسات خصوصی است.

 

 

 


موضوعات مرتبط: اموزش زبان المانیدرباره المان
برچسب‌ها: همه چیز درباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

عید پاک (ostern) در المان

عید پاک، که هر ساله در آن رستاخیز مسیح گرامی داشته می شود، برای بسیاری از آلمانی ها یکی از مهم ترین اعیاد سال است. مردم سراسر کشور، این ایام را جشن گرفته و سنتی متنوع با قدمتی چندین صد ساله را پاس می دارند.

 



کودکان بیش از دیگران از فرا رسیدن این عید شادمان می شوند، به ویژه هنگامی که خرگوش عید پاک روز یکشنبه تخم مرغ رنگی ها را مخفی می کند، تا کودکان آن ها را جستجو کنند. در برخی از تخم مرغ ها هم احتمالا شیرینی یا اسباب بازی پنهان شده است.

 

 



قوم سورب ، که یک اقلیت نژاد اسلاو و ساکن شرق آلمان نزدیک مرز لهستان و جمهوری چک هستند، بیشترین مهارت را در رنگ کردن تخم مرغ دارند. ایشان این هنر را تا آنجا پیش برده اند، که حتی گاه برای تخم مرغ ها پوششی از تور بسیار ظریف می بافند.

یکی از رسومات دیگر این منطقه سوارکاری عید پاک است. مردان سوارکار شهر در کت و شلوار رسمی و سوار بر اسب هایی تزیین شده، از روستایی به روستای دیگر می روند تا پیام عید پاک را ابلاغ کنند. هر دسته می تواند تا 200 سوار کار را در بر گیرد. حاشیه خیابان ها با هزاران تماشاچی مشتاق پوشانیده شده است.

 



تخم مرغ در تزیین آب نمای عید پاک، که بیشتر خاص جنوب و جنوب شرقی آلمان است نیز نقش محوری را ایفا می کند. برای این کار ساکنین محل با همکاری یکدیگر آب نما را هربار در طرحی نو و مجلل با تخم مرغ رنگی و گل تزیین می کنند. این آب نما ها در زمان عید پاک از نقاط دیدنی محبوب بازدید کنندگان است و در برخی مناطق ناحیه فرانکن در واقع از نقاط جذب توریست به شمار می آید.

 



بر پا نمودن آتش یا چرخ عید پاک بیشتر در شمال آلمان رایج است. چرخ عید پاک چرخی است عظیم از جنس چوب بلوط و پوشانیده شده با کاه، که سوزانیده شده و از یک سراشیبی نزدیک به پایین غلطانده می شود. چنانچه چرخ سالم به پایین برسد نشان محصول خوب آن سال است. در باره آب عید پاک می گویند که دارای خواص ویژه ای است، ماندگاری طولانی دارد و پوست را بهتر پاک می کند. یکی از سنن قدیمی این است که در زمان عید پاک به چشمه ای نزدیک می روند تا از آن جا آب عید پاک پر کنند. عید پاک نیز مانند بسیاری دیگر از اعیاد، غذاهای ویژه خود را دارد، مانند نان عید پاک، ماهی روز جمعه پیش از عید پاک، یا بره روز یکشنبه عید.

 

منبع:http://www.teheran.diplo.de


موضوعات مرتبط: مراسم الماندرباره المان
برچسب‌ها: همه چیز درباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

کایزراشتول؛ استراحت گاهی در جنوب غربی آلمان

 

کایزراشتول به خاطر دو ویژگی اش در آلمان شهرت دارد. یکی روزهای آفتابی اش که به طور متوسط از سایر شهرهای این کشور بیشتر است و دیگری باغ های انگورش. هر دوی این خصوصیت ها توریست های بسیاری را در طول سال به این منطقه می کشاند. در ادامه سیر و سفرمان به گوشه و کنار آلمان این بار، به این منطقه سر می زنیم.


موضوعات مرتبط: دیدنی های المانشهرهای المانگردشگری المان
برچسب‌ها: همه چیز درباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

شرایط ورود به کالج ها و دانشگاه های آلمان

اگر شخصی دیپلمه باشد یعنی ۱۲ سال تحصیل کامل داشته باشد نمی تواند مستقیماٌ برای دانشگاه های آلمان اقدام نماید بلکه باید قبولی در کنکور سراسری را داشته باشند تا بتوانند برای کالج اقدام کنند. کالج در آلمان دو ترم است و این کالج ها فقط به زبان آلمانی هستند. برای بعضی از دانشگاه های آلمان اگر در ایران شخصی دانشجوی سال سوم دانشگاه آزاد باشد میتواند مستقیماٌ برای خود دانشگاه اقدام نماید و لازم به گذراندن کالج نیست. تمامی فارق التحصیلان دانشگاههای آزاد، سراسری و غیر انتفاعی می توانند برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس اقدام کنند. دوره فوق لیسانس در آلمان بین ۱٫۵ تا ۲ سال است. البته بطور کلی باید مدارک تحصیلی به آلمان فرستاده شود و خود دانشگاه با توجه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که شخص از چه ترمی در آلمان می تواند شروع به ادامه تحصیل نماید.

به دانشجویان متقاضی دوره دکترا پیشنهاد می شود که حتماٌ اول دوره فوق لیسانس بگذرانند و بعد برای دکترا اقدام کنند. متقاضيان برای ورود به دانشگاه بايد زبان آلمانی بايد بلد باشند. اغلب برای ورود به دانشگاهها متقاضيان بايد دانش حدود ۸۰۰ ساعت زبان آلمانی داشته باشند تا بتوانند در امتحان ورودی زبان DSH شرکت نمايند. (اغلب دانشگاه های انگلیسی زبان از دانشجویان خود مدرک زبان آلمانی نمی خواهند) البته برای کسانی که مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی ندارند هم در اکثر دانشگاه ها امکان گرفتن پذیرش بشرط ارائه مدرک زبان چند روز قبل از ثبت نام در دانشگاه وجود دارد.

درخواست برای ورود به کالج

اتمام تحصیلات متوسطه و دریافت مدرک دیپلم از برخی از کشورها، شرط کافی برای ورود به دانشگاههای آلمان نیست. علاقمندان به تحصیل در دانشگاههای آلمان که از ایران اقدام می‌کنند نیز شامل همین گروه می‌شوند. این افراد علاوه بر مدرک دیپلم، به قبولی در آزمون دوره‌های روزانه یا شبانه دانشگاه‌های دولتی ایران نیز نیاز دارند. آنها پس از احراز شرایط ذکر شده و در صورتی که تمایل دارند پس از دریافت مدرک دیپلم و بدون شروع تحصیل یا فارغ‌التحصیلی از دانشگاههای ایران، در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند، بایستی درخواست خود را برای کالج‌های آلمان و نه دانشگاه‌های این کشور ارسال کنند. البته برخی از دانشگاه‌ها در آلمان بررسی مدارک برای موافقت با پذیرش در کالج را نیز بدون واسطه انجام می دهند، اما با این حال افرادی که بدون تحصیل در دانشگاه‌های ایران اقدام می‌کنند، بایستی ابتدا اقدام به اخذ پذیرش از کالج کنند. کالج مرکزی آموزشی و وابسته به دولت است که از جمله وظایف آن آمادگی متقاضیان خارجی تحصیل در آلمان در دورهای یک ساله (متشکل از دو نیم سال تحصیلی) است. این دوره‌ی یک ساله در واقع کلاس آمادگی‌ای است برای شرکت در امتحان پایانی یا “Feststellungsprüfung”. افرادی که در این امتحان پذیرفته میشوند، با توجه به نمرات و انتخاب رشته‌شان در دانشگاه‌های آلمان پذیرفته می‌شوند. در آلمان ۳۷ کالج وجود دارد که تعداد سه هزار متقاضی خارجی از بیش از ۴۰ کشور، در آنها مشغول به آمادگی برای شرکت در امتحان ذکر شده هستند. تحصیل در کالج به غیر از کالج شهر درسدن رایگان است. دانشجویان برای گذراندن کلاس و امتحانات هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. تنها مورد هزینه خدمات دانشجویی است که آن را به دانشگاه مرتبط با کالج پرداخت می‌کنند. این هزینه از ۳۰ تا ۲۰۰ یورو برای هر ترم تحصیلی و در هر دانشگاهی متفاوت است. هزینه خدمات دانشجویی، استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر محل سکونت و در مواردی در شهرهای مجاور و همچنین استفاده از امکانات دانشگاه را ممکن می‌سازد.

شرایط ورود به کالج

پیش از شروع به تحصیل در کالج، قبولی در آزمون ورودی آن الزامی است، که معمولا در قالب یک امتحان زبان آلمانی برگزار می‌شود. بنابراین، دانستن زبان آلمانی برای ورود به کالج الزامی است. داوطلبان بایستی پیش از درخواست، بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساعت زبان آلمانی آموخته باشند. این میزان در کالج‌ها یکسان نیست و در برخی موارد، سطح بالاتری انتظار می‌رود. داوطلبان بایستی اصل مدارک تحصیلی و ترجمه مورد تایید قرار گرفته آن را به کالج و یا دانشگاه ارسال کنند. تامین مخارج زندگی در این مورد با داوطلب است. توجه به این نکته لازم است که دانشجویان کالج، برخلاف دانشجویان دانشگاه تنها در دوران تعطیلات بین دو ترم اجازه کارکردن خواهند داشت و از این رو بایستی برای تامین مخارج زندگی در این دوره یک ساله از پشتوانه مالی برخوردار باشند. اما از همه مهمتر ارسال مدارک است. در این مورد در هر کالج شرایطی وجود دارد. در برخی از کالج‌ها مدارک بایستی به طور مستقیم به دانشگاهی که کالج تحت پوشش آن است، ارسال شود و نه به کالج. در برخی از ایالت‌ها مرکز مشخصی برای بررسی پذیرش در کالج مشخص شده است که طبیعتا داوطلبان بایستی مدارک خود را به آن‌ مرکز ارسال کنند. پس از احراز شرایط ذکر شده و دریافت پذیرش در کالج، دریافت ویزا آخرین مرحله پیش از شروع به تحصیل در آلمان است. داشتن ویزای تحصیلی برای گذراندن این دوره الزامی است. شرکت در کلاس‌های کالج با عنوان‌هایی همچون سفر توریستی ممکن نیست.

ورود مستقیم به دانشگاه ( کارشناسی و کارشناسی ارشد )

متقاضیانی که در ایران در دانشگاه تحصیل کرده‌اند و مدرک دانشگاهی در حد لیسانس دارند ( چه در دانشگاه‌های سراسری، از جمله غیرانتفاعی و پیام نور و چه در دانشگاه آزاد تحصیل کرده باشند ) به شرط آنکه مدرک کارشناسی دریافت کرده باشند، می‌توانند برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان اقدام کنند. نکته‌ای که در مورد این افراد اهمیت دارد، نوع رشته تحصیلی آن‌ها است. این افراد در صورتی که بخواهند در رشته تحصیلی‌شان در ایران ادامه تحصیل دهند، امکان پذیرش تعدادی از واحدهای تحصیلی آن‌ها وجود دارد. در این مورد، فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آزاد یا دولتی، تفاوتی ایجاد نمی‌کند. در اینگونه موارد، تنها دانشگاه و هیئت ارزشیابی مدارک تحصیلی تصمیم خواهد گرفت و اینکه چه تعداد واحد درسی پذیرفته می‌شود، در هر دانشگاهی متفاوت است. البته در برخی از دانشگاه‌های آلمان، در صورتی که داوطلب قصد ادامه تحصیل در همان رشته سابق را داشته باشد، می‌تواند در مقطع فوق لیسانس پذیرش دریافت کند. مسلما افرادی که قصد تحصیل در رشته‌های غیرمرتبط و متفاوت با رشته تحصیلی‌شان در ایران را دارند، بایستی از ترم اول و در دوره لیسانس شروع به تحصیل کنند.

 


موضوعات مرتبط: تحصیل در المان
برچسب‌ها: همه چیز درباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Slide Skin:.